SUNT CETATEAN IN TARA LUI ANDREI

SUNT CETATEAN IN TARA LUI ANDREI

sâmbătă, 26 februarie 2011

PROBLEMA LIPSEI ACTELOR DE IDENTITATE SI STARE CIVILA

PROBLEMA LIPSEI ACTELOR DE IDENTITATE SI STARE CIVILA

1.Introducerea si descrierea problemei/Accesul la acte de identitate. In lipsa actelor de stare civila si de identitate,cetatenii nu pot beneficia de nici un fel de servicii soci social-educatie,asistenta medicala,asistenta sociala- cu exceptia asistentei medicale de urgent.De asemenea ,ei nu se pot angaja legal si nu pot incheia nici un tip de contracte formale,dat fiind ca nu isi pot stabili identitatea.Nici dreptul la vot nu poate fi exercitat in lipsa actului de identitate.Copii fara certificate de nastere deseori nu pot fi inscrisi in sistemul educational-desi legea nu prevede necesitatea certificatului de nastere.
STAREA CIVILA este mijlocul juridic de individualizare a persoanei fizice,precum si o suma de calitati personale, de elemente ale personalitatii,calitati care intra in continutul sau si situeaza persoana intr-un cadru social.Prin starea civila omul are posibilitate de a se individualiza si posibilitatea de a apela la nevoie la forta coercitiva a statului.Starea civila cuprinde mai multe elemente:situatia familial- filiatia si natura acesteia- din casatorie,din afara castoriei,nascut din parinti necunoscuti,adoptat,casatorit,necasatorit, divortat,vaduv,recasatorit,ruda sau afin cu cineva;sexul(barbat sau femeie);varsta; cetatenia,locul nasterii, etc.Legea fixeaza starea civila a unei personae la nasterea acesteia,iar persoana respective nu poate sa isi modifice direct starea civila,insa are posibilitatea de a indeplini anumite acte care,pe cale de consecinta,vor antrena schimbari in starea civila.Fiecare persoana fizica primeste incepand de la naster o data cu Certificate de Naster un Cod Numeric Personal ce reprezinta un numar semnificativ singurul folosit pentru individualizarea persoanei in tote sistemele informatice care prelucreaza date nominale privind persoana fizica.Cadrul care reglementeaza evident,domiciliul,resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani este constituit de ORDONANTA GUVRNAMENTALA 97/14 iulie 2005nr,cu modificarile si completarile ulterioare.(de stiut ca o persoana poate beneficia de o Carte de Identitate Provizorie indifferent daca are domiciliul sau nu doar sa fie inregistrat in starea civila).
2.Drepturile ce sunt incalcate atunci cand o persoana nu este pusa in legalitate.Atunci cand autoritatile ingreuneaza accesul la obtinerea unui act de stare civila sau act de identitate unei personae de etnie roma ne putem intreba pe buna dreptate daca nu cunva este un act intentionat de discriminare urmarinduse expres ca Primaria de pe raza orasului sau comunei unde se face solicitarea sa nu se incarce cu alte dosare de asistenta sociala stiinduse ca majoritatea beneficiarilor de Ajutor social sunt personae de etnie roma.Prin lipsa documentelor de identificare a persoanei (CN,CI/CIP,CC etc)sun incalcate foarte multe drepturi cum ar fi:
-dreptul la obtinrea cetateniei,
-dreptul la libera circulatie,
-dreptul la incheierea unei casatorii legale,
-dreptul la proprietate,
-dreptul la securitate sociala,
-dreptul la educatie,
-dreptul la munca cu acte legale,etc.

Practic prin lipsa actelor de stare civila (CN)si de identitate (CI/CIP) se pot incalca toate drepturile ce rezulta din DECLARATIA UNIVERSALA A DREPTURILOR OMULUI deoarece o persoana fara identitate nu exista si deci nu poate beneficia de drepturile ce i se cuvin o data cu nasterea sa Art.1 Toate fiintele umane se nasc libere si egale in demnitate si drepturi.Ele sunt inzestrate cu ratiune si constiinta si trebuie sa se comporte unele fata de celelalte in spiritual fraternitatii.Odata cu aderarea la U.E. Romania trebuie da garanteze respectarea:Conventia internatinala privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasiala,Conventia europeana pentru apararea drepturilor omului si libertatilor fundamentale,Directiva Consiliului 2000/43,cu privire la implementarea principiului tratamentului egal intre personae indifferent de origine rasiala sau etnica,Declaratia universal a drepturilor omului,Constitutia Romaniei.
3.Cum se intra in legalitate.La nasterea unei persoane(nascute in maternitate si dispune de certificate constatator al nasterii) parintii acesteia trebuie sa faca demrsurile necesare pentru inregistrarea acesteia in Regictru de Stare Civila de pe raza comunei sau orasului unde sa efectuat nasterea.In termen de 15 zile de la nastere certificatul se elibereaza dupa depunerea documentelor,(certificate constatator al copilului si copia actelor parintilor)dupa depasirea termenului de 15 zile pana la varsta de un an al copilului se face inregistrarea cu documentele mentionate anterior si acordul primarului,dupa depasirea varstei de un an iregistrarea copilului pentru obtinerea certificatului de nastere se face numa I prin Hotarare Judecatoreasca de Inregistrare Tardiva a Nasterii.
In baza prevederilor art.106 din Leg.272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului,servicile publice de asistenta sociala organizate la nivelul municipilor si oraselor,precum si persoanele cu atributii de asistenta sociala din aparatul propriu al consiliilor locale comunale indeplinesc atributii de monitorizare si analiza a situatiei copiilor din unitatea administrative teritoriala,precum si modul de respectare a drepturilor copiilor,asigurand centralizarea si sintetizarea datelor si informatiilor relevante.La sesizarea acestor servicii sau personae cu atributii de asistenta sociala despre existent unui copil neinregistrat in starea civila, se ia masura de ase deplasa in teren pentru verificarea acestor aspect si se intocmeste un Referat care va cuprinde;anul,luna ziua cand a fost gasit copilul,sexul copilului,locul si inprejurarile in care a foft gasit copilul,date de identificare ale persoanei la care a fost gasit copilul pritre care si acelea privind data si lcul nasterii(unitatea medico-sanitare),date sub care sa declarat mama la momentu nasterii copilului,etc.In baza Referatului,serviciul de asistenta sociala va solicita structurii de politie din unitatea administrativ-teritoriala in care sa gasit copilul sa faca verificari si cercetari pentru stabilirea identitatii copilului si a parintilor acestuia(art.9 alin.2 din leg 272/2004)urmand a se stabili(pe baza de declartii,verificari,documente,inscrisuri sau verificari in Registrul National de evident persoanelor,in evident Serviciilor Publice Comunitare de Evidenta a Persoanelor sau oficiilor de stare civila):-datele de identificare si domiciliul ale mamei copilului,daca mama e casatorita se mentioneza si datele de indentificare ale sotului(data si locul nasterii,CNP,seria si nr. Actului de identitate,domiciliul),-data,localitatea si nr. Actului sub care a fost inregistrata casatoria,-identitatea copilului(data si locul nasterii,nume prenume pentru confirmarea datelor din certificatul medico-constatator al nasterii,-faptul ca nasterea copilului nu figureaza inregistrat in registrul national de evidenta a persoanelor,nu figureaza inregistrata in starea civila la niciuna din localitatile de domiciliul avute de mama din momentul nasterii copilului si nici in localitatea de nastere a copilului asa cum rezulta din constatatorul nasterii.In baza rezultatelor verificarilor prin care se certifica datele de identitate ale copilului si a parintilor acestuia dar si neiregistrarea in starea civila a copilului,serviciului public de asistenta sociala ii revine obligatia de a realize demersurile prevazute de lege pentru inregistrarea nasterii(art.12 alin.1 leg.272/2004).In acest sens se vor inteprinde urmatoarele:- in baza art 12 alin.2 din leg.272/2004 se va solicita IML expertiza medico legala pentru constatarea sexului,varstei(se va solicita in mod expres indicarea datei nasteri,chiar daca aceasta este aproximativa-conform art.33 alin1 lit.a)din metologia de aplicare a legi 119/1996 cu privire la actele de stare civila,-copilul va fi prezentat pentru expertiza la data si ora stabilite de IML,pentru a fi gratuita se va prezenta si adresa oficiala emisa de serviciul de asistenta sociala,la care se anexeaza si co copie dupa constatatorul de nastere.Se initiaza actiunea de Iregistrare Tardiva a nasterii care se introduce la judecatoria in raza careia se afla unitatea administrative unde a fost gasit copilul la care se anexeaza:-referatul de constatare,-rezultatul verificarilor si cercetarilor efectuate de catre politie,-certificatul medical constatator de nastere,-certificatul de expertiza medico-legale.(In actiunea de inregistrare tardiva a nasterii, in situatia in care adrsa la care locuiesc parintii este diferita de cea din actele de identitate ale acestora,se va mentiona in mod distinct fiecare dintre aceste adrese,pentru asigurarea indepliniri procedurii de citare in vederea prezentei la process a parintilor,daca este cazul.In cazul in care se depune la dosar tot ce sa mentionat mai sus durata pentru stabilirea termenelor si emiterea hotararii judecatoresti se reduce considerabil.Dupa emiterea hotararii judecatoresti definitive si irevocabile,care trebuie sa continatoate datele necesare intocmirii actului de nastere,se poate solicita intocmirea actului de nastere si eliberarea certificatului de nastere.Intocmirea actului de nastere urmeza a fi facuta la primaria in raza careia au domiciliul parintii.In cazul pierderii certificatului pentru obtinerea unui duplicat sunt necesare urmatoarele acte:-cerere,taxa extrajudiciara de timbre(0.5ron)’-actul de identitate al solicitantului(duplicatul se elibereaza numai titularului)-copie dupa certificatul anterior daca aceasta exista.
Obtinerea CI/CIP se face dupa inplinirea varstei de 14 ani in conditia in care solicitantul este deja inscris in registrul de stare civila,daca nu trebui efectuata intai procedura de inregistrare tardiva.Pentru CI documentatia este mai complexa fiind nevoie de toate actele solicitate:-cerere pentrueliberarea actului de identitate semnata de solicitant,-certificat nastere, actul de identitate al unui din parinti sau al reprezentantului legal daca solicitantul este minor si certificatul de casatorie sau hotararea de divort a parintilor daca este cazul ,-dovada domiciliului(poate fi si certificate de ROL),chitanta de 7 lei contravaloarea CI,-taxa extrajudiciara de 1 leu.De retinut ca la aceste documente se mai pot adauga altele in functie de situatie.Eliberarea unui nou act de identitate se face in situatia:-pierderii/deteriorari,-expirarii,-modificariinumelui sau prenumelui,-schimbarii domiciliului,-schimbarii denumirii localitati ,strazi numerotarii imobilelor etc.,in cazul atribuirii unui nou CNP,-in cazulschhimbarii sexului,-incazul anularii etc.CIP se poate obtine fara a prezenta nici un act doveditor din cele cerute pentu CI, singura conditie este sa se solicite punerea in legalitate si prezentarea a 4 poze tip CIP plus achitarea taxelor legale de timbre extrajudiciar si contravaloarea.
Certificatul de Casatorie:-declaratie casatorie,-actele de identitate,-certificatele de nastere,-certificate medicale val 14 zile. Pentru persoanele aflate la prima casatorie,in cazul in care una din ele este la adoua casatorie se recasatoreste se adauga:-certificat deces al fostului sot,-hotarare divort cu sentina de irevocabilitate.
Legislatie:Evidenta persoanelor-O.G.nr.84/2001 privind infiintarea organizarea si functionarea serviciilor publice de evident persoanelor,aprobata cu modificarile si completarile ulterioare.-Ordonanta de urgent nr 97din 14/07/2005 privind evident ,domiciliul,resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani.-Hotararea nr 1375 din 04/10/2006pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare unitara a dispozitiilor legale privind evidenta,domiciliu,resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani.-Legea nr 677 din 21/11/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date.
Legislatie:Starea civila.-Ordonanta nr 41 din 30/01/2003 privind dobandirea si schimbarea pe cale administrative a numelor persoanelor fizice.
-Legea nr 119 din 16/10/1996 cu privire la actele de stare civila.
-Metodologia nr 1 din 13/10/1997 pentru aplicarea unitara a dispozitiilor leg.nr 119/1996 cu privire la actele de stare civila.
Mentionam ca persoanele cu handicap ,fara venituri sau beneficiare de ajutor social beneficiaza de unele scutiri pentu obtinerea actelor de identitate,iar formularele pentru cereri se elibereaza gratuit de la serviciul public de evident persoanelor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu