SUNT CETATEAN IN TARA LUI ANDREI

SUNT CETATEAN IN TARA LUI ANDREI

luni, 13 iunie 2011

GHID DE INFORMARE COMUNITARA

GHID DE INFORMARE
COMUNITARA





CRAIOVA 201O
Acest mini-ghid este destinat acelor membri ai comunitatilor de romi care doresc sa se implice activ in societatea civila,si sunt sau nu implicati in monitorizarea,reprezentarea sau consilierea membrilor comunitatii in diferite probleme legale si sociale cu care se confrunta in viata de zi cu zi.

Ghidul contine informatii practice cu privire la situatii identificate de membrii echipei.

Acest mini-ghid a fost elaborat cu participarea activa a urmatorilor membrii ai echipei:
-COJOCARU MIRCEA TEODOR-PRSEDINTE A.C.S.-M.P.D.R.
..-COJOCARU DANA CRISTINA-MEDIATOR SANITAR PENTRU COMUNITATILE DE ROMI DIN CRAIOVA-PRIMARIA MUNICIPIULUI CRAIOVA
-BALTEANU ION- PRESEDINTE ORGANIZATIA ROMILOR CARAMIZARI CRAIOVA
-BALTEANU NICOLAE-VICEPRESEDINTE ORGANIZATIA ROMILOR CARAMIZARI BREASTA
-ENEA CORNELIA –CONSILIER JURIDIC A.C.S.-M.P.D.R.
-CONSTANTIN GHEORGHE-ALIN -PRESEDINTE A.C.S.-M.P.D.R. FILIALA SALCUTA
-ION LIVIU VICEPRESDINTE A.C.S.-M.P.D.R. FILIALA SALCUTA
-STOICA IORGULESCU-IUSTIN- CONSILIER A.C.S.-M.P.D.R.
-TEOTOASE CORNELIA MARINELA –SECRETAR A.C.S.-M.P.D.R.
-CICEA GABRIELA-CONSILER SOCIAL A.C.S.-M.P.D.R
-GAVRILA FLORIN CLAUDIU –MEMBRU A.C.S.-M.P.D.R
-RADU IOANA DANIELA-MEDIATOR SANITAR PENTRU COMUNITATILE DE ROMI DIN COM.GIURGITA PRIMARIA GIURGITA
-ANGHEL MIRELA VIVIANA-MEMBRU A.C.S.-M.P.D.R.
-BOZGAN FLORIN DANIEL-MEMBRU A.C.S.-M.P.D.R.
Ghidul a fostredactat in continut si structura de COJOCARU MIRCEA TEODOR PRESEDINTE A.C.S.-M.P.D.R. -JURIST.
Partea introductiva a fost elaborata de catre COJOCARU MIRCEA TEODOR PRESEDINTE A.C.S.-M.P.D.R-JURIST.
Partea inti contine informatii generale despre Administratia Publica Locala si este elaborata de COJOCARU DANA CRISTINA –JURIST.
Partea a doua contine articole scrise de membrii echipei de implementare a proiectului cu privire la scurta prezentare a legilor.
Partea a treia,anexe,cuprinde informatii practice cu privire la legi si serviciile publice oferite cetatenilor.
Toate informatiile si opiniile prezentate reprezinta punctul de vedere al autorilor si redactorului si nu poate fi interpretat fiind pozitia APD.
CUPRINS:

Partea introductiva:
Ce inseamna accesul la viata publica (COJOCARU MIRCEA TEODOR PRESEDINTE A.C.S.-M.P.D.R-JURIST)................................................4
Partea intai:
Administratia Pubica Locala (COJOCARU DANA CRISTINA –JURIST.) ........................4
Partea a doua:(articole scrise de membrii echipei)
Legea 416/2ooo privind ajutorul minim garantat (BALTEANU ION si BALTEANU NICOLAE).......5
Legea voluntariatului 195/2001 modificata prin OG 58/2002,L629/2OO2,L339/2006(CICEA GABRIELA si GAVRILA FLORIN CLAUDIU).................................6
Legea 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica
(ENEA CORNELIA si TEOTOASE CORNELIA MARINELA)........7
Legea 544/2001 privind liberul acces la informatii,L 371/2006,L 380/2006,L188/2007(CONSTANTIN GHEORGHE-ALIN si ION LIVIU)....................8
Ordonanta 137/2ooo privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare(STOICA-IORGULESCU IUSTIN,RADU IOANA DANIELA,ANGHEL MIRELA VIVIANA SI BOZGAN FLORIN DANIEL)...8
Partea a treia-anexe,breviar..........1o






Parte introductiva:
Ce inseamna accesul la viata publica.
COJOCARU MIRCEA TEODOR PRESEDINTE A.C.S.-M.P.D.R. -JURIST.

In Romania sa inregistrat dupa 1989 o inegalitate si ingradire a seanselor de acces la viata publica mai ales in randul comunitatilor de romi si a personelor defavorizate ce sau aflat intotdeauna in prag de excluziune sociala, datorita lipsei de informare si educare a acestora.
Accesul la viata publica inseamna ca fiecare cetaten trebuie sa aiba dreptul sa se inplice cel putin in viata comunitatii din care provine,putand participa la intalnirile publice organizate de APL,dar cu toate aceste inca exista Primarii in mediul rural care inca nu cunosc faptul ca trebuie sa asigure accesul la sedintele Consiliului Local conform legii 52/2003 transparenta decizionala sau legea 544/2001 privind liberul accesla informatii de interes public sau crearea de consilii consultative ale cetatenilor ce este reglemntat de legea 189/1999 si 215/2001 privind posibilitatea de a propune consililor locale proiecte de hotarare spre dezbatere si aprobare.
Cele mai importante legi pentru reglementarea la accesul la viata publica sunt aparute dupa 1999 cum ar fi:189/1999,544/2001,195/2001,215/2001,52/2003 etc.

Partea intai
Administratia Publica: .
Administratia Publica Locala.
COJOCARU DANA CRISTINA –JURIST.


Constituie Autoritate Publica orce organ de stat sau al unitatilor administrativ-teritoriale,care actioneaza in regim de puter publica pentru satisfacerea unui interes public,dar si persoanele de drept privat care, potrivit legii,au obtinutstatutul de utilitate publica sau sunt autorizate sa presteze un serviciu de utilitate publica.
Autoritatile Publce sunt inpatrite in;
-Autoritati Publice propriu-zise si
-Autoritati Publice asimilate.
Administratia Publica cuprinde:
-Administratia Publica Centrala si de Specialitate si
-Administratia Publica Locala.
Administratile Publice Locale sunt urmmatoarele;
-Institutia Prefectului
-Presedintele Consiliului Judetean
-Consiliul Judetean
-Institutia Primarului
-Consiliul Local.
Conform Constitutiei Romaniei, se specifica faptul ca „autoritatile administratiei publice,prin care se realizeaza autonomia locala in comune si orase, suntconsiliile locale alese si primarii alesi,in conditiile legi”.
-Consiliile locale si primarii functioneaza” ca autoritati administrative autonome si rezolva treburile publice din comune si orase”.


Partea a doua:
Articole scrise de membrii echipei.

Legea 416/2001 privind ajutorul minim garantat
BALTEANU ION si BALTEANU NICOLAE

CATEGORIILE DE PERSOANE CARE BENEFICIAZA DE VENITUL MINIM GARANTAT:
-sotul,sotia si copiii lor necasatoriti care locuiesc inpreuna;
-persoana singure necasatorite,care locuiesc inpreuna cu copiii aflati in intretinerea sa;
-barbatul si femeia necasatoriti care traiesc inpreuna cu copiii lor si ai fiecaruia dintr ei care locuiesc si se gospodaresc inpreuna.
Cazuri speciale:
-beneficiaza de prevederile legii si sotii despartiti in fapt daca ancheta sociala justifica acordarea venitului minim garantat;
- persoanele fara domiciliul aflate in situatie de nevoie pe baza declaratiei pe propia raspundere ca nu a solicitat drepturile de la alta primarie.
Obigatile beneficiarilor de ajutor social:
-titularuldosarului are obligatia sa comunice in scris ori ce modificare cu privire la venituri si numarul membrilor familiei in maxim 30 de zile de la data in care are loc modificare;
-persoanele apte de munca trebuie sa prezinte din 3 in 3 luni documente justificative de la AJOFM;
-persoanele apte de munca trebuie sa-si efectuze orele de lucru;
- sumele incasate necuvenit se recupereaza de la beneficiar in termen de cel mult 3 ani de la efectuarea plati.
Cazuri de scutire de obligatia efecturii orelor de lucru:
-persoana care are copil in inretinere de pana la 7 ani;
- urmeaza o forma de invatamant la zi;
-are scutre medicala de la medicul de familie dac incapacitatea de munca este temporala sau de la comisiile de specialitate daca este definitiva.(mai multe detalii se pot gasi in legea 416/2001 si in norma metodologica 1010/2009

Legea voluntariatului 195/2001 (modificata prin O.G.58/2002,L 629/2002 si L 339/2006).
CICEA GABRIELA si GAVRILA FLORIN CLAUDIU
Vuluntariatul este activitatea de interes public desfasurata din proprie initiativa de orice persoana fizica in folosul altora,fara a primi o contraprestatie materiala;
-activitatea de ineres public esteactivitatea desfasurata in domenii cum sunt:
-aasistenta si servicii sociale,protectia drepturilor omului,medico-sanitar,cultura,artistic educativ, de invatamant,stintific,umanitar , religios,filantropic,sportiv, de protectia mediului,social si comunitar si altele asemenea.
-Organizatia gazda este persoana juridica de drept public sau drept privat fara scop patrimonial,care administreaza activitatea voluntarului,intre parti se poate incheia un contract de voluntariat.
-Contractul de voluntariat este conventia cu titlul gratuit incheiat intre o persoana fizica,denumita voluntar, si o persoanajuridica denumita organizatie gazda .
-Beneficiarul voluntariatului este persoan fizica sau juridica in folosul careia se desfasuara activitatea de voluntariat.
Organizatia gazda poate fi identica sau diferita de beneficiarul voluntariatului.
Legea voluntariatului se fundamenteaza pe urmatoarele principii:
-participarea voluntarului pe baza consimtamantului liber exprimat;
-implicarea voluntarului in viata comunitatii;
-desfasurarea voluntariatului cu excluderea orcarei conracompensatii din partea beneficiarului activitati;
-participarea persoanelor la activitatile de voluntariat se face pe baza egalitatii de sanse fara nici unfel de discriminare.

Legea 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica
ENEA CORNELIA si TEOTOASE CORNELIA MARINELA

Transparenta decizionala trebuie sa fie una dintre cel mai importante preocupari ale A.P.L. deorece conform legislatiei in vigoare cetateanu are dreptul de a fi informat cu privire la procesul de decizie din cadrul consiliilor locale,dar mai ales are dreptul sa se implice in formularea de acte normative, la nivel local.
Administratia locala trebuie sa aiba in vedere informarea cetatenilor asupra proiectelor de interes public si proiectelor de acte normative ce urmeaza sa fie dezbatute cat si consultarea cetatenilor in vederea procesului de elaborare a acestora.
Informatia trebuie facuta publica prin afisarea in spatii accesibile cetatenilor, in interiorul institutiei sau transmis prin comunicate de presa.
Autoritatile publice trebuie sa organizeze dezbateri daca acestea sunt solicitate de alte autoritati sau asociatii legal infintate.
In cazulin care intr-o comunitate cetatenii minoritari depasesc 20% informatiile cu privire la ordinea de zi a sedintelor trebuie adusa la cunostinta si in limba materna a acestora.
Legea 52/2003 prevede ca cetateni sa fie consultati in legatura cu problemele publice ale comunitatii din care fac parte.Prin intermediul ei se poate actiona atat la nivel local cat si la nivel national.
Legea trebuie privita ca o punte de legatura intre cetateni si administratia publica fiind un canal de comunicare.
Exceptiile de la consultarea cetatenilor conform 52/2003 sunt atunci can se are in vedere:
-apararea nationala,siguranta publica si ordinea publica;
-ineresele strategice,economice si politice ale tari;
-date personale;
-se aduce atingere principiului concurentei loiale.
(mai multe detalii in legea 52/2oo3)


Legea 544/2001 privind liberul acces la informtii,(L371/2006,L380/2006,L188/2007)
CONSTANTIN GHEORGHE ALIN si ION LIVIU

In Romania, accesul cetatenilor la informatii de inters public a fost reglementat din 2001 prin lega 544.
Conform acestei legi informatiile se pot obtine la cererea fiecarui cetatean in scris,prin compartimentele de specialitate din cadrul fiecarei institutii sau din oficiu- cand sunt publicate pe internet,in Monitorul Oficial al Romaniei,la avizierul institutiei,in presa etc.
Informatiile de interes public pot fi solicitate in scris de ori ce cetatean,iar institutiile trebuie sa raspunda in termen de 10 zile, care poate fi extins pana la cel mult 30 de zile in cazurile in care raspunsul necesita omai mare documentatie.Informatiile sunt trasmise as cum sunt solicitate,in scris,verbal sau electronic(daca raspunsul necesita fotocopierea unor documente costul operatiunilor este suportat de solicitant)
Conform acestei legi nu pot fi facute public date cu privire la:
- Informatii cu privire la date personale;
- Informatii de domeniul apararii nationale;
- Informatii privind procedura in timpul anchetei penale sau disciplinare;
- -Informatii care daca sunt pubicate prejudiciaza masurile de protectie a tinerilor.
Refuzul acceptarii solicitari se comunica in scris in maxim 5 zile de la depunere,refuzul de a raspunde, poate fi reclamat in scris catre autoritatea respectiva sau la instanta de contecios administrativ in maxim 30 de zile de la actiune.

Ordonanta nr.137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare
STOICA-IORGULESU IUSTIN , RADU IOANA DANIELA,ANGHEL MIRELA VIVIANA SI BOZGAN FLORIN DANIEL

Romania este stat de drept,democratic si social iar in acest context demnitatea omului,drepturile si lbertatile cetatenilor,libera dezvoltare a personalitatii umane reprezinta valori supreme si sunt garantate.
Principiul egalitatii intre cetateni,excluderea privilegiilor si discriminarii sunt garantate in exercitarea unor drepturi cum ar fi:
-dreptul la un tratament egal in fata instantelor judecatoresti si in a oricarui alt organ jurisdictional;
-dreptul la securitatea persoanei si la obtinerea protectiei statului inpotriva violentelor sau a maltratarilor din partea oricarui individ,grup sau institutie;
-drepturile politice,si anume drepturile electorale,dreptul dea participa la viata publica si a avea acces la functii publice;
-alte drepturi civile cum ar fi:(dreptul la libera circulatie si alegerea resedintei;dreptul de a parasi tara si de ase intoarce in tara;dreptul de a obtine cetatenia romana;dreptul de a se casatori si a-si alege partenerul;dreptul de proprietate;dreptul de mostenire;dreptul la libertatea de gandire constiinta si religie;dreptul la libertatea de opinie si exprimare;dreptul la libertatea de intrunire si asociere pasnica;
-drepturile economice,sociale si culturale cum ar fi:(dreptul la munca,la libera alegere a ocupatiei,la conditii de munca echitabile si satisfacatoare,la protectia inpotriva somajului,la un salariul egal pentru munca egala,la o rumeneratie echitabila si satisfacatoare;dreptul de a infinta sindicate si de a se afilia unor sindicate;dreptul la locuinta;dreptul la sanatate,la ingrijire medicala,la securitate sociala si la servicii sociale;dreptul la educatie si pregatire profesionala;dreptul de a lua parte in conditii de egalitate,la activitati culturale.)
-dreptul de access la toate locurile si serviciile destinate folosintei publice.
Orice persoana fizica sau juridica are obligatia sa respecte principiile egalitatii si nediscciminarii.
Prin discriminare se intelege orice deosbire,excludere,restrictie sau preferinta,pe baza de rasa,nationalitate,etnie,limba,religie,categorie sociala,convingeri,sex sau orientare sexuala,apartenenta la o categorie defavorizata sau orice alt criteriu care are ca scop sau efect restrangerea sau inlaturarea recunoasterii,folosinteii sau exercitarii, in conditii de egalitate,a drepturilor omului si a librtatilor fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege,in domeniul politic,economic,social si cultural sau in orice alte domenii ale vietii publice.
Dispozitiile prezentei ordonante se aplica tuturor persoanelor fizice sau juridice,publice sau private,precum si institutiilor publice.
In intelesul prezentei ordonante,categoria de persoane defavorizate este acea categorie de persoane care se afla pe o pozitie de inegalitate in raport cu majoritatea cetatenilor datorita originii sociale ori unui handicap,fie se confrunta cu un comportament de respingere si marginalizare datorita unor cauze specifice cum ar fi o boala cronica necontagioasa ori infectarea cu HIV,statutul de refugiat sau azilant.
Incalcarea oricarui drept din cele mentionate mai sus constituie contaventie si te poti adresa atat instantei de judecata cat si Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii CNCD.

Partea a treia:
Anexe ,breviar:

-L 393/2004 privind statutul alesilor locali, modificata prin L 216/2005,L 249/20O6,L 286/2006,L 144/2007,L 35/2008.
-L 215/2001 a administratiei publice locale modificata prin OUG 74/2001,L738/2001,L 216/2002,L 161/2003,L 379/2003,L 141/2004,L340/2004,L 393/2004,L 286/2006,OUG20/2008,L 35/2008,OUG66/2008,L131/2008.
-L52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica.
-L544/2001 privind liberul acces la informatii de interes public,L371/2006,L380/2006,L188/2007.
-L 195/2001 legea voluntariatului modificata prin OG 58/2002,L 629/2002 SIL 339/2006.
-L 416/2000 privind ajutorul minim garantat.
-o 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu